Българско председателство на Съвета на Европейския съюз EN

НИКОЛАЙ НАНКОВ: 7 НОВИ ТУНЕЛА СА В РАЗЛИЧЕН ЕТАП НА ПОДГОТОВКА

13.02.2018

 

Гостува ни строителния министър Николай Нанков. Добро утро и добре дошли.

 

Добро утро и добре заварили.

 

17 или 11 различни, аз прочетох за 11 нови тунели, които започват да се строят, вие ми казахте преди малко, преди да влезете в студиото, че са 17.

 

17 нови тунела са, в различен етап на подготовка – някои в момента се строят, други са проектирани, за трети има предпроектни проучвания, 17 тунела нови.

 

По „Струма” са си голяма част от тях, което си е планирано, по тези лотове, през Кресненското или и железницата?

 

Да, да. Варианта, който е избран към момента за Креснеското дефиле, 5 са тунелите през Креснеското дефиле, 5 малки тунела говорим – най-големият ще е около 1.3 километра, а големия тунел под Железница, знаете, за който има в момента обявена обществена поръчка, той е над 2 километра. Имаме и два тунела при обхода на Кресна, тоест 8 нови тунела по АМ „Струма”. 6 са новите тунели по АМ Русе – Велико Търново, говорим за тунела под Шипка, говорим за тунела на обхода на Габрово.

 

Всичко това са проекти?

 

Не, тунела под Габрово например се изгражда в момента на обхода.

 

Да. А за Велико Търново – Русе, да не е почнал да копае някой?

 

Отново са проекти. Само за обхода на Габрово в момента се изгражда 540 метра по нов способ, по австрийски метод се строи, с взривни работи и до края на годината ще е готов, заедно с целия обход между другото.

 

Кога всъщност ще бъдат готови и каква част от тунелите? Защото особеното при тунелите е, че като почнеш да копаеш от едната страна трябва да излезеш и от другата и за това определено се изисква време и пари. От тези 17 каква част…Кога ще бъдат готови всичките?

 

2023 година ще бъдат последните, тези в участъка на Кресненското дефиле. Но може би по-тежката тема е ремонта на съществуващите тунели. 34 са съществуващите тунели в България.

 

Аз мисля, че е леко това и че е решено да се ремонтират, след като…

 

Ремонтират се, ремонтират се поетапно. Миналата година двете тръби на „Витиня”, едната на „Ечемишка” в посока Варна. Тази година ще стартират на обхода на Ловеч с европейски ресурс, между Кричим и Михалково отново с европейски ресурс, отново на „Хемус” тунелните тръби довършваме, „Витиня” има малко работа на едната тръба, „Ечемишка”, „Топли дол”, в рамките на тази година. Те все пак са разположени по трансевропейската транспортна мрежа. И да не звучи стряскащо, но грози ни санкция между другото от ЕК за неизпълнение на тези мерки, на ремонта на тунелните тръби. Такъв е и случая в Търново между другото, двата тунела „Боруна” и „Велчова завера” и в рамките на Велико Търново между Търново и Русе, там също през тази година като изготвим технологичните проекти, трябва да ги ремонтираме.

 

Нали, признаваме го. Нещо, за което ви измъчвах в едно от предпоследните интервюта, бяха едни статии неудобни към днешна дата на премиера Борисов за друга една дата, в която трябваше да имаме магистрала преди сърбите до Калотина. Какво се случва с този очаква вече втори мандат път? Магистрален ли ще е, защото все пак 32 километра?

 

С габарити на магистрала и със скорост на движение 120 километра. В момента сме в процедура за избор на изпълнител. Преди около месец имахме транспортна среща със сръбския вицепремиер, за да стиковаме нашите графици. От българска страна ЖП и пътната част вървят синхронно, паралелно като времеви срокове.

 

Кога очаквате да се реже лента?

 

Зависи дали все пак ще има жалби на процедурите. Тук до месец предполагам, че ще финализираме тръжните процедури, а ако няма жалби още 2018-та, още тази година стартираме с изпълнението и в рамките на две години ще сме готови с нашата част. По-тежкия участък е от границата до Драгоман. Там също ще имаме тунелни съоръжения от тежки мостови, минаваме през Клисура все пак. По-лекият е от Драгоман до Сливница, споменах, габарити на автомагистрала 120 километра. Така е зададено по задание, говорим все пак за един огромен ресурс, над 250 милиона е по девизна цена, ще видим колко ще паднат и ще анонсираме сумата по подадените оферти и по класираните участници.

 

Един друг, пак да останем на територията на Северозапада, имаше и протести. Хората, които протестират в Северозападна България миналата седмица. Какво, това беше, какво казвате на тези хора?

 

Аз следя между другото и протестите и не само тези, а като цяло обществените настроения във всички части на страната, свързани с пътната инфраструктура. Това, което казвам е, че ние не сме на различни позиции в случая, ние сме единомишленици. Основен приоритет за Северна България…

 

Ще протестирате ли?

 

Ами аз не протестирам, но може би ако бях жител на Видин и аз щях да протестирам в случая. Но не само пътя е предпоставката – да, предпоставка е за изоставането на северозападния район и липсата на скоростен път. В някои от отсечките ще бъде дори и с автомагистрални габарити. От Видин до Ружинци ще стартираме в средата на годината с обществената поръчка, март месец както е по линейния ни график, с един месец изместихме между другото, забързахме се отново, с един месец по-рано ще стартираме обществената поръчка в най-тежкия участък между Ботевград и Мездра. Но в случая протеста на видинчани съвпада с нашите действия, с нашите усилия. Тъй като споменах, не само, че пътя от Ботевград до Видин е управленската програма на ГЕРБ, а е и наш основен приоритет за Северна България, наред с АМ „Хемус” и с Русе-Велико Търново за Североизточна България. Така че пътят ще се реализира, необратим е като проект.

 

Въпроса е кога.

 

 

Да, въпроса е кога – 2021 година. Отново зависим от обжалвания и сме в капана на евентуални бъдещи обжалвания и сме в капана на евентуални бъдещи обжалвания на обществените поръчки, на някои процедури, но 2012 година…

 

Те от проблем да не се превърнат в оправдание.

 

Не, оправдание по никакъв начин, напротив. Както се казва, ние сме много радостни и щастливи не когато завършим обект, а когато влязат машините и когато стартираме ремонтните дейности с изграждането на обект. Големите усилия и голямото ходене по мъките образно казано е именно да стигнем до този етап, да започнем с първата копка на обекта, тъй като имаме отчуждителни процедури, имаме проектиране, имаме парцеларни планове, екологични процедури, които знаете са обжалваеми, както в случая с Русе – Велико Търново, с Кресна, да не споменавам всички останали. И на второ място са обжалваеми процедурите по Закона за обществените поръчки, което е нормално, отнема време, но пък ние смятам доста бързо, качествено, след като влязат машините, избраните изпълнители на обектите, си вършим работата. И аз съм убеден, че 2020 година, говоря в тежките участъци, като започнем от Ботевград до Мездра, тези 33 километра и 52-та километра от Видин до Ружинци, през Димово, на три етапа, обхода на Димово е отделен етап, там ще бъде с автомагистрални габарити и ще успеем да ги завършим. Поетапно караме и всички останали участъци като процедури и като възлагане на строителство.

 

Две думи за Русе – Велико Търново, важна отсечка. Тя ще е магистрала, а не скоростен път, магистрала ще е нали така?

 

Да, да, отново с автомагистрални габарити.

 

Разбрах, че жители на едно от селата по пътя – Хотница, са притеснени, че е много близко и за това протестират, че много близко покрай тях ще минава магистралата.

 

А в другото село протестират, че минава далече от тях, в Поликраище.

 

А къде ще минава? Разбрах в крайна сметка, че на високо ще минава.

 

Не, просто до селото ще има мостови съоръжения, на около 350-400 метра от село Хотница минават, това е така наречения комбиниран вариант, който от екологична гледна точка и в ОВОС-а е разгледан като приоритетен, най-евтиния вариант и най-сигурния за пътната безопасност. Нека да приключат и процедурите по обжалванията, знаете едноинстанционни са. Стартираме веднага след това с избор изпълнител на инжинеринг, готови сме.

 

Добре, за пореден път питам, кое в момента се прави, за лотовете по пътя за Гърция, там само частта от Кресненското дефиле се работи, на етап проект. Другите участъци, по които се работи, Кресна, Сандански, Благоевград, Крупник, на едното място са 23 километра, на другото 12.5 километра – кога ги пускате?

 

Трябваше 2019-та да ги пуснем в средата тези 24 километра, а останалите 12 километра от Благоевград до Крупник ще ги пуснем тази година предсрочно есента, ноември месец по план-график, шест-седем месеца спестяваме от единия, около година от другия участък. Изключително бързо и качествено си вършат строителите работата, така че наистина с максимални усилия. Железница остана и втория тунел, който е между Благоевград и Крупник в момента се търгува и най-тежкия участък е Кресненското дефиле. „Хемус” много важен приоритет, март месец стартираме с реалното строителство, имаме избран изпълнител знаете още от есента на миналата година за инжинеринг, тоест проектиране и строителство  на 9.3 километра от Боаза до разклона за Ябланица, това е Ябланица, разклона за Тетевен, този участък от АМ „Хемус” – стартираме март месец, началото на март с реалното строителство и 16.6 километра от източната посока от пътен възел Белокопитово-Буховвци, това е шуменско-търговищката част отсечката.

 

Няколко думи за нещо, което ми направи впечатление от статистика на КАТ. Понякога има пътища в такова състояние, че те и по признание на КАТ са причина за смърт на пътя. Беше даден пример с магистрала „Тракия” в посока Бургас, от 165 до 208-ми километър. Това е статистика на КАТ дадена от Съюза на българските автомобилисти. Там има деформиран асфалт и аквапланинг доколкото разбирам. Това поправено ли е или ще се оправя тепърва?

 

Да, АПИ в момента извършват дейности, те са около 60 участника между другото, които заедно с Асоциацията за пътна безопасност, със Съюза на българските автомобилисти, КАТ Пътна полиция, навлязохме като критични от гледна точка на състояние на инфраструктурата и като предпоставящи тежки ПТП-та. Един от участъците, този на АМ „Тракия”, в момента се извършва отводняване на участъка, ако се наложи ще се и преасфалтира, но по „Тракия” имаме и други участъци, които се нуждаят спешно от преасфалтиране, между Пловдив и Стара Загора. Аз пък една друга обратна зависимост мога да кажа, че при добрите пътища, рехабилитираните пътища, с наистина изключително качествено асфалтово покритие и от гледна точка на цялостната инфраструктура, се повишава тежкия травматизъм и тежките ПТП-та.

 

Е сега, по коларските пътища сигурно няма никаква смъртност…

 

Не, не по коларските, говорим за първокласния път, Микре, знаете миналата година имахме 33 смъртни случая в рамките на календарна година в района между Български извор и Микре, след абсолютно ремонтиран и рехабилитиран път.

 

Това вече е друга тема контрола на пътя, дали го има, или е само на хартия.

 

Пътната безопасност е наистина процес, който, в който са замесени всички институции и всички български граждани, които са участници в движението по пътищата.

 

Коментирали ли сте, то не е извадено сега, аз вчера го срещнах и си отбелязах да не забравя да ви питам, беше публикуван от черната книга на правителственото разхищение в България, издадено от фондация „Фридрих Науман”, един откъс. Имаше едно сравнение за цените, винаги чувствителна тема, когато става въпрос за пътища, имаше твърдения как наши тунели струват 14 пъти по-скъпо от такива в Норвегия. Леардалския тунел, който е 24 километра, май че е най-дългия, е бил строен, сега обаче нямам справка коя година, за 125 милиона евро може би е цената, а пък за Железница, който е няколко километра, четох, че е 258. Как ви изглежда това сравнение, спекулативно ли е или като се раздели на километри и на…14 пъти разлика норвежците.

 

Абсолютно спекулативно е. Цените на пътищата в България са най-евтините цени между другото на километър, не само на тунелните съоръжения, а мостови съоръжения.

 

А това сравнение откъде идва?

 

Не съм запознат. Трябва да се запозная и да ви кажа откъде идва и да анализирам спекулацията в случая. Предполагам, че говорим за година назад във времето, все пак има инфлационни…

 

Да, стара е.

 

Точно така, стойностите се променят на годишна база. Не съм убеден, че е 14 пъти, споменавам, наистина факт…

 

Нямало е инфлация 14 пъти?

 

Не, не, съгласен съм, но не съм убеден, че сравнението, което даваме в момента е резонно и е коректно. Убеден съм, че е спекулативно. Най-евтините пътища в Европа, не в Европейския съюз, се строят в България между другото, на километър. В сравнение дори със съседни страни – в сравнение с Румъния, в сравнение с Гърция, най-евтините и като съоръжения – тунели, мостови съоръжения на километър. Което между другото по никакъв начин не трябва да препраща към качеството, тъй като в максимална степен, все пак с по-малкия ресурс, с който разполага и страната, убеден съм, че след тол таксите ще имаме и по-голям ресурс.

 

От Гърция, от Егнатия магистралата със 70-те тунела е какво, сравнението какво показва за тези тунели, че тук е по-евтино?

 

Тук е по-евтино и то в пъти в сравнение с Гърция. От два до-три пъти на километър са по-евтини цените в България от тези в Гърция. Но пак казвам, такива са и условията на бази на ресурса, с който разполага държавата. Мисля, че качеството все пак за нивото, което имаме, е добро. Трябва да се подобрява, едно е количеството на ресурс, който се влага, друго е ефекта за неговото разходване и качествения контрол при строителството.

 

Сега ще отидем на гости у вас в хола ви, вие ни допуснахте с една снимка във Фейсбук, тя обиколи социалните мрежи преди няколко седмици. Къща или апартамент, ако не е много нахално и не е навлизане в личното ви пространство?

 

Апартамент.

 

Санирано ли е?

 

Санирано е, да, енергоефективно е, не  по програмата. Не е допустимо жилището пък и мисля, че няма да е много редно апартамента на министъра да бъде. Между другото на много депутати и то тези, които критикуват програмата, апартаментите са санирани по програмата – и по европейската, и по националната. Но енергоефективно е жилището.

 

Дайте последни примери, понеже съм прочел…

 

Имаме и лоши, и добри примери по програмата.

 

Не, не, пример за депутат, който излиза от трибуната и атакува програмата, пък е събирал входа да кандидатства за събиране.

 

Вие ги знаете предполагам по-добре от мен.

 

Ами не, не ги знам. Иначе нямаше да питам и ще кажа.

 

Таско Ерменков. Таско Ерменков живее в санирано жилище.

Не съм убеден, че е доволен от качеството на санирането, те винаги са недоволни, но живее в саниран блок по програмата – по европейската програма, не по националната.

 

По-уютно ли ви е, между другото любопитно ми е, вие сте от министрите, които са популярни с това, че нямат никаква суета, дори сте си позволили да пуснете тази снимка. Как се приема? В смисъл, имаше ли добри отзиви – ето, пускани в най…

 

Разнопосочни са отзивите, и добри, и лоши, разбира се.

 

Понеже имам необходимостта да ви помоля за коментар, в правителството как се чувствате, когато се налага да оспорвате думи на вицепремиера си?

 

Дали ми се е налагало да оспорвам думи на вицепремиер. Не, имали сме разминаване в някои позиции.

 

Говоря за Ска Келер например, ситуации, в които има изказвания и после Министерски съвет трябва да се разграничава. И въпроса за уюта е в тази посока или в трудността.

 

Между другото в неделя коментирах темата, но аз вицепремиера не бих искал да го коментирам в лично качество. Все пак от неговата политическа сила излезе декларацията, не в качеството му на вицепремиер доколкото съм запознат. И не мисля, че съм най-добрия коментатор и трябва да давам коментари, но както виждате, аз не си позволявам подобни действия, колкото и да не съм съгласен с действията на евродепутати. Но пък евродепутата е човек като всички останали – може да коментира абсолютно всичко. Дали е на мястото си, това ще прецени обществото. Това е преценил и вицепремиера Симеонов.

 

А стабилно ли е правителството по ваше усещане, защото вие си гледате работата по министерства, събирате се веднъж седмично от страни обаче, ние ви виждаме, вие трябва да сте един екип, дори всеки екип да си действа в министерството. Имаше коментари, че заради Истанбулската конвенция е възможно да настъпи такъв катаклизъм при Обединените патриоти, че въобще правителството да е под въпрос.

 

Е нали не искате да коментирам Обединени патриоти и тяхната позиция по темата и техните, недай си Боже да има противоречия.

 

Не, стабилността на правителството и чувството вътре.

 

Чувството вътре, както се казва от моята камбанария, прекалено дори спокоен съм в чрезвичайните дейности, които има в министерството. Напротив, дори имам подкрепа както и от колегите номинирани от ГЕРБ, така и перфектни отношения колегиални с всички останали министри и вицепремиери.

 

Добре. По политически теми няма толкова да задълбочаваме, виждам, че са ви по-леки и по-логични технически теми.

 

И тази не е лека.

 

Като стана дума за саниране, вярно ли е, че се променя санирането, няма да е със стиропор, който горял много евтино и е опасен, а с каменна вата, което било негорим материал.

 

Такива са изискванията за високите блокове между другото. Имаше случаи, в които не се спазваше, въпреки че норматива не е от вчера и от днес. На нормативната уредба с необходимите материали за високите блокове е от години, има противопожарни изисквания, колегите от пожарната участват в комисиите също на тези сгради – там където има дефекти, те се отстраняват. Но, да, за високите сгради над 27 метра, задължително негорими материали. Да не използвам техническа терминология какъв клас материали трябва да има.

 

Добре, последно свързано с винетките. Появили са се някакви информации, че имаме право там, където пътя е лош, да не си слагаме винетка. Това е стигнало до вас?

 

Стигна, да, миналата седмица.

 

И какво да правим сега? Да си купуваме винетка, пътя ще е добър ако купуваме ли?

 

Аз ако ви кажа сайтовете, ще им направя реклама. Но от стотиците такива, които разпространяват фалшиви новини тръгна подобна информация. Някои общинари дори съм видял червени от СОС. Това е масово подтикване към гражданско неподчинение според мен поне, тъй като нямаме не правно, а дори морално основание да коментираме подобни теми. Факт е, че имаме системен проблем в пътищата, факт е, че българските граждани, както и самия аз не съм доволен от тяхното качество. Затова търсим системно решение – с тол таксите да имаме по-голям ресурс и да го решаваме проблема.

 

Добре, благодаря ви за участието. До нови срещи. Строителният министър ни гостува.