Българско председателство на Съвета на Европейския съюз EN

КИРИЛ АНАНИЕВ: ГЛАВНАТА МИ ИДЕЯ Е ДА НАПРАВЯ ТАКАВА БОЛНИЧНАТА СИСТЕМА, КОЯТО ДА НОСИ ПО-ДОБРО ЗДРАВЕ НА ХОРАТА И ДА ПРЕДОСТАВЯ ПО-КАЧЕСТВЕНИ УСЛУГИ

14.01.2018

 

Добре дошъл, много ми е драго.

 

Добре заварили, честита Нова година. Здраве и успех желая.

 

Честита и на Вас. За първи път г-н Кирил Ананиев, министър на здравеопазването, в това качество, на гости в студиото на Канал 3 и радио К2 в „Беновска пита”. И Ви пожелавам да се справите успешно и с мисията си на министър на здравеопазването.

 

Дай Боже.

 

Макар че това е мисия с много въпроси и затруднения. Поне дотук нито един министър на здравеопазването не се е справил. Пожелавам Ви го, защото като замeстник-министър на финансите и т.н. Вие се справяхте.

 

Моят успех ще е успех за хората.

 

Ще видим. Защо сте с празни ръце и не ми носите книга? Вие за първи път гостувате и трябваше да донесете.

 

Ще Ви отговоря. Аз съм човек, който чете много профилирана литература, най-вече икономическа, финансова, бюджетна. За разлика от други мои колеги аз обичам да чета и историческа литература – българска, европейска, световна, особено за стари древни цивилизации. Ако трябва да бъда откровен, на бюрото ми стои книгата, която трябваше да донеса днес, тя се казва „Време разделно” и отговаря точно на моята ситуация, в която се намирам – наистина животът ми в момента е време разделно. И ако я харесвате, още утре-вдругиден тя ще бъде при Вас.

 

По-смело, донесете я. Всеки от нашите гости носи книгата, която му (...).

 

Ще я донеса тогава на следващо предаване.

 

Но искам малко да Ви окуража – като Ви е разделно времето, искам да Ви окуража с няколко малки подаръка. Единият е тениската на предаването, на която отпред има надпис „Беновска пита”...

 

Много благодаря.

 

И аз Ви благодаря, че сте тук. Отзад има въпрос „Защо?”. Можете ли да отговорите защо приехте да станете министър на здравеопазването?

 

Решението да стана министър на здравеопазването беше лично на премиера. И аз нямаше как да му откажа, тъй като той счита, че има нужда от един човек, който дълги години е работил в бюджета, който осъзнава добре, че системата на здравеопазването в момента е разконцентрирана и особено в областта на финансите е нестабилна. Като човек, който съм участвал много години в ръководството на Националната здравноосигурителна каса и имам дълбоки познания в нейното функциониране, освен това съм се занимавал и с изграждането на бюджета на самото Министерство на здравеопазването, той прецени, че е хубаво един икономист, финансист да застане начело на това министерство. Но веднага искам да кажа, че това, че аз съм на ръководния пост в министерството, на този стол, това не означава, че аз не използвам капацитета на хората, медиците. Всеки ден се срещам с директори на болници, с научни работници в областта на здравеопазването, обменяме много сериозни теми, разговори, дебати, срещам се с пациентските организации. Ето, утре ми предстои да се срещна с Асоциацията на сестрите.

 

Ще стигнем до утре. Преди да стигнем до утре, да Ви подаря и втория подарък. Това е ябълката – здравата българска ябълка, с пожелание... Спортувате ли още?

 

Спортувам.

 

Ще я хванете ли?

 

Ще я хвана, разбира се.

 

Заповядайте. Пожелавам Ви да се окажете една здрава българска ябълка и в политиката, и по отношение на здравеопазването, защото утре Ви предстоят протести.

 

Да, така е.

 

19 болници ли утре ще протестират?

 

Мисля, че 20 бяха. Искам само да Ви кажа, че преди да започна този си трудов стаж, аз бях дълги години спортист, 10 години вратар...

 

Затова Ви попитах.

 

Толкова топки съм хващал по разни ъгли на врата, една ябълка мисля, че мога да хвана.

 

Да, това беше детска игра. Тогава да стане по-сложно, на един вратар да подаря една умна книга, която ще Ви послужи като пътеводител, може да си отговорите на някои въпроси от сегашната история на Вашето време разделно, с прочита на едно интервю, взето от мен от Ахмед Доган преди 26 години.

 

Благодаря. Аз съм я прочел вече книгата, но я нямам в своята библиотека. Благодаря Ви.

 

И така, преди да стигнем до утрешните протести и да кажете за Вашите  срещи, ефективната Ви работа като министър на здравеопазването, искам да Ви попитам по горещата тема на деня и последните дни. Вие бяхте един от осемте министри в кабинета на Бойко Борисов, които предизвикахте огромно раздразнение у него, в интерес на истината, като не подкрепихте на заседание на Министерски съвет ратифицирането на Истанбулската конвенция за защита на правата на жените. Защо?

 

Вижте, това, с което искам да започна, е, че все пак правителството прие конвенцията на своето заседание и тя тръгна, разбира се...

 

Да, 11 гласа бяха „за”, 8 – „против”.

 

Да, 8, между които бях и аз. Аз заставам абсолютно зад тази конвенция, тази конвенция има нужда, Вие знаете, че тя защитава правата на жените, дискриминацията и всички особени случаи, в които и българските, и европейските, и световните, жените от целия свят търпят определени несгоди. Според мен и според колегите, които се въздържаха с положителен глас на заседанието, е необходимостта да се проведе един дебат и да се изчистят някои терминологични изкази, в това число и определени преводи в тази декларация. Аз съм убеден, че след тези разговори парламентът ще я гласува. Ние имаме нужда от тази Истанбулска конвенция, тя защитава и нашите български жени.

 

Често да Ви кажа аз също имам своите сериозни забележки. И разговарям с децата си, които ми задават въпроси, на които аз не мога да им дам отговор. И предполагам, че много от хората, които в момента ни гледат, са в същото положение. Не е ли необходимо – Вие сте човек с много мъдрост и опит, не само професионален, но и житейски – да се направи една по-ясна разяснителна кампания, а не да изглежда, че ние под някакъв диктат, или с някакво бързане, или защото трябва да се харесаме на поредните ни началници, искаме да ратифицираме тази конвенция.

 

Много сте права, г-жо Беновска. Това, което се случва в момента, тази кампания, която се води в момента, трябваше да стане преди да гледаме конвенцията на заседанието на Министерски съвет. Тогава може би по друг начин щеше да протече дебатът.

 

Още повече, че вчера БСП на инфарктен пленум, след 5 часа обсъждане, решиха, с много несъгласие помежду си и против волята на лидера на Партията на европейските социалисти Сергей Станишев, да не подкрепят тази конвенция. И в парламента те ще гласуват категорично „против”. Не е малка парламентарната група на БСП в момента.

 

Не бих желал да коментирам решенията на една политическа сила. Мисля, че в крайна сметка ще намерят правилния изход и ще подкрепят конвенцията, тъй като те бяха в основата, когато тя беше подкрепена в ЕК.

 

Чакайте, какво искате да кажете, че парламентарната група на БСП може да не гласува единно съгласно решението на националния съвет на БСП?

 

Ами как ние не гласувахме единно на заседанието на Министерския съвет? Ние сме хора разумни, хора аналитични, които преценяваме ползите и вредите от всеки един нормативен акт, в това число и от тази конвенция. Напълно е възможно да има различно гласуване и от членовете на Българската социалистическа партия.

 

Искам още нещо да попитам, г-н Ананиев, отнасящо се до Сергей Станишев. Харесва или не харесва на някого от нас този човек, той е два мандата и половина председател на Партията на европейските социалисти. В интерес на истината той е в основата на издигането на... задържането в момента, ще употребя този глагол, начело на партията на Корнелия Нинова. Той постави Деница Златева, нейната заместничка в партията, на поста заместничка на „Жени – ПЕС” в европейски мащаб. Как ще обясните какво ще се случи с него след това? Няма начин да не сте мислил като управленец. Той трябва да се върне сега в Европа и да каже: „Аз не мога да се оправя с моята партия.” Да не би да стане така, че да не му позволят, да го възпрепятстват да се издигне за председател за нов мандат на ПЕС, или даже да блокират БСП? Казвам Ви го, не защото Вие сте идейни съмишленици, а защото е гордост за България да имаме на такава позиция българин.

 

Разбира се, че е важно българин да е на такава позиция. Но аз мисля, че събитията са много динамични, с часове се променят. И се надявам разговорите, които се водят вътре в партията, в крайна сметка да изкристализират и да доведат до правилното решение и да не поставят г-н Станишев в такова неудобно положение да се обяснява в европейските структури и най-вече в ПЕС.

 

Надяваме се всички. И още едно решение на БСП искам да коментираме. Моля да ми го обясните, защото може би аз не съм достатъчно просветена, но мисля, че не само на мен не ми стана ясно. Корнелия Нинова призова Сметната палата да провери законно ли е премиерът да харчи самоволно обществени пари. Какво качество има Сметната палата да проверява работата на един министър-председател?

 

Сметната палата проверява изпълнението на бюджета и дали това изпълнение на бюджета отговаря на закона, който е приет. Разбира се...

 

Формулировката обаче е: Сметната палата да провери законно ли е премиерът да харчи самоволно обществени пари.

 

Той не харчи самоволно обществени средства, това ще стане с решение на парламента. И отпускане на допълнителни разходи, свързани с разходи за персонал, могат да се дават допълнително и само след решение на законодателния орган – Българския парламент.

 

Тоест трябва да настъпят промени и поправки в бюджета, казано най-общо. Нали така?

 

Така е. Разбира се, в закона за бюджета има случаи, в които е предвидено правителството да взима такива решения, но този случай не е такъв.

 

За кой случай говорим? За полицейските заплати вероятно.

 

Да. Така че той не взима самоволно решения. Това искам да кажа.

 

Това не е ли кьорфишек, Сметната палата да провери Бойко Борисов?

 

Според мен на този етап не се налага, тъй като няма конкретно решение на парламента. Имаме един разговор и едно обещание, което съм сигурен и съм убеден, че е решение на кабинета като цяло, което подкрепя необходимостта като част от реформите в системата на вътрешните работи, ние знаем, че един от проблемите, за да не се случи тази реформа, е и ниското възнаграждение, особено на хората, които са на терен.

 

Може би е добре, ако сега Ви чува и г-жа Нинова, и народните представители от БСП, пък и симпатизантите и членовете на БСП, да стане ясно, че има порядки, има закони, има норми, по които се извършват съответните проверки – кой как си упражнява дейността на съответната длъжност.

 

Има точно определен момент, когато правителството може да използва това свое правомощие и да подготви промяна в закона за бюджета в частта на бюджета на Министерство на вътрешните работи. Така че процедурата ще бъде спазена така, както изисква законът за публичните финанси.

 

Още един въпрос се изкушавам и приключваме с финансовите въпроси, защото Вие не можете така механично да напуснете онова, с което сте се занимавал, вие сте повече от 20...

 

37.

 

37 години сте...

 

3-4 години бях извън Министерството на финансите, но останалите съм в това министерство. Това ми беше първият работен ден, на 1 септември 1980 г., миналият век.

 

Как ще изкоментирате това, че Financial Times излезе с публикация, индексът на доверие на бизнеса към България достигна своя 9-годишен връх през октомври 2017 г. И се цитират успешни инвестиции, индекси, ниво на безработица и т.н. Това една платена похвала ли е? Защото свикнахме да виждаме в подобни издания платени хули срещу България.

 

Вижте, аз съм разговарял с много рейтингови агенции, които определят рейтинга на България. Зная тяхната технология на работа, зная техните индикатори, които използват, зная реформите, които наблюдават, зная, че имат и съответно система за оценка на икономическото, социалното развитие, на социалния мир в държавата, политическата класа и т.н.  И като човек, който е участвал в тези разговори с тях, съм убеден, че тяхната оценка е правилна. И аз съм обнадежден, че близките 1-2 години ще има нови позитивни новини по отношение на рейтинга на нашата държава. Убеден съм.

 

Казвате го осъзнато, а не като рекламен слоган на това управление.

 

Осъзнато, разбира се. Погледнете всички икономически показатели, които има в момента нашата държава. Не искам да повтарям изказвания на наши държавни ръководители – що се отнася до растеж, що се отнася до излишък в бюджета, намаляване на безработицата – ние дефакто в България нямаме реална безработица, тъй като тези, които се водят за безработни, в момента те не искат просто да работят. И ред други показатели – външен дълг – да не ги изброявам всичките тези неща...

 

Добре, а защо тогава работодателите се гласят да организират протести против увеличаването на тока? Питам Ви не защото токът ви е специалност, а да поразсъждаваме какво е равнището на техните печалби и какво е равнището на потреблението.

 

Вижте, токът при всички случаи, като част от себестойността си, дава влияние върху цената на крайния продукт, който произвежда даден бизнесмен. Но така или иначе ние си имаме регулатор, който наблюдава, има система за наблюдение на отделните фактори и индикатори, които променят цената на тока. И ако те са налице, някой трябва да поеме тази загуба, ако не се увеличи цената на тока. Така че това са пазарни отношения, независим регулатор...

 

Не, въпросът ми беше малко по-скрит. Да го направя по-явен. Неплатежоспособни ли са нашите работодатели? Какви са техните печалби – вие сте ги наблюдавали доскоро – за да могат да изплатят увеличение?

 

Не, мисля, че имат определена гъвкавост и в този случай, както имат определена гъвкавост и по отношение на заплатите на хората, работещи в тези дружества. Така че не можем да кажем, че с този акт изведнъж ще се влоши конкурентоспособността и отново българските продукти няма да бъдат предпочетени от съответните потребители. Определено, както икономиката, както бюджетът има своята гъвкавост, така и техните решения имат своята гъвкавост.

 

Добре, сега министърът на здравеопазването да почне да говори. Като клише, но сигурно е истина, и всички го знаем: здравеопазването ни е в нездравословно състояние.

 

Така е.

 

Плащаме осигуровки, но не получаваме адекватна помощ. За много неща се доплаща. Определени категории болни и видове заболявания не разполагат със съответните ефективни лекарства, или пък трябва да заплащат част. Да не се връщам към случая с това как отстъпи ГЕРБ в народното събрание за лекарствата за онкоболните. Каква е рецептата? Не сте лекар, но...

 

Вижте, системата е разконцентрирана в момента.  Казвам Ви го категорично, системата има много проблеми. Първото нещо, с което аз се захванах след като станах министър на здравеопазването, е да направя анализ на държавните болници за тяхното финансово състояние.

 

И къде е този доклад за държавните болници?

 

Този доклад е на бюрото на министър-председателя, на бюрото на министъра на финансите и разбира се той е вече оперативен инструмент, с който аз провеждам определена политика.

 

А страх ли Ви е да го направите публично достояние?

 

Не, не ме е страх, но искам да покажа как ще подходя при първата болница, която искам да оздравя – това е ловешката болница, за да покажа, че наистина има ефект от тези действия, за да ми повярват хората, защото в момента всички смятат, че преструктурирането на болничния сектор се прави с оглед да закрием някаква структура, или да оптимизираме някаква структура, а моята главна идея е да направя такава болничната система, че тя да носи по-добро здраве на хората, да предоставя по-качествени услуги.

 

Това всички го искат. И предишните министри се клеха, и ние го искаме.

 

Само че го искат. А аз искам да го направя. Ето това е.

 

Добре, на базата на този анализ...

 

На базата на този анализ аз констатирах какво е финансовото състояние на всяка една от държавните болници.

 

Каква е общата тенденция тогава ми кажете.

 

С изключение на няколко болници, които работят добре, в повечето болници финансовото управление е на много ниско равнище.

 

Поради некомпетентност или склонност към кражби?

 

Поради неправилно управление, поради липса на контрол, поради липса на ангажименти на мениджмънта при постигане на лоши резултати каква отговорност носи тя. При положение, че не се използва собствеността, в това число и сградният фонд, материалната база на болниците както трябва...

 

Веднага един болен въпрос – трябва ли да продължават частни болници да се впиват като пиявици в държавни и общински болници срещу фиктивни договори?

 

Вие знаете, че това беше второто ми действие, заедно с МВР и с главната прокуратура, ние влязохме в няколко такива болници, в които установихме, че за сметка...

 

Скандално чудовищни договори.

 

Скандално чудовищни. Как може да се разпределят приходите от извършена дейност – 85 на 15 в ползва на частната? Даже има случаи и 88 на 12%. При положение, че държавната болница е предоставяла всичко онова, което е на разположение като персонал, сгради, разходи за...

 

А извън констатациите, извън снемане на анамнезата, ако мога да се изразя на медицински език, на тези нарушения, какво ще последва? Не Ви питам като прокурор, не ми казвайте МВР, прокуратурата и т.н.

 

Вижте, при всички случаи ние сме накрая на доклада. Вие знаете, че аз бях сложил срок до 20 декември тези проверки да приключат. Ние вече финализираме доклада заедно с колегите от прокуратурата и от МВР и ние ще излезем с резултатите. И тези хора, които са допуснали накърняване на държавния интерес, те ще си получат своето заслужено наказание. Но аз искам да продължа, понеже говорихме досега за слабия мениджмънт, за лошото финансово управление, за лошите резултати, които се получават и по отношение на терапевтични ефекти, искам да Ви кажа още няколко фактора, пред които аз съм изправен и трябва да ги реша. Това е лошото взаимоотношение и координация между регионалните звена на държавата, това е лоша координация между центровете за спешна медицинска помощ, районните здравноосигурителни каси, районните здравни инспекции. От друга страна това е лоша координация и съвместна дейност между извънболничната помощ в лицето на първичната извънболнична помощ и специализираната помощ, от друга страна болничната помощ. Да не говорим, че от трета страна пък Вие виждате, че ние имаме дефицит на лекари и на сестри. В момента се прави нещо, което е абсолютно неправилно, едни и същи лекари работят в държавни и в частни болници или в държавни болници и в извънболнична помощ. Започна да се движат пациентите в зависимост от интереса на отделните болници...

 

Но това са все пак констатации, министър Ананиев, каква е рецептата Ви питам, защото тези лекари според мен не получават и медицински сестри достатъчно достойно възнаграждение и трябва ли те да се тръшкат като полицаите...

 

Ще стане въпрос и за медицинските сестри, но този целият хаос в системата е довело тези 70 болници, на които аз съм принципал, да имат загуба от 165 милиона лева. 165 милиона лева, когато само преди няколко години в 2010 година те са били 57 милиона, тоест и те са заблуждавани болниците, че ще получат някакви кредити, за да си платят на кредиторите. Да, те ще ги платят тези задължения, ама ако не се предприемат структурните мерки в тази система те пак ще се възстановят тези задължения и нищо ново няма да е налице, а аз точно това искам да оправя - преструктурирането на системата, и го правя и ще го направя, стига да имам...

 

Какво ще направите утре, ето, ефективно съобщение: „От 12 до 13 часа, утре 15 януари членовете на Сдружението на общинските болници в България ще прекратят работа, а персоналът им ще излезе пред самите лечебни заведения или пред сградата на съответната болница в знак на протест срещу липсата на адекватни мерки за спасяване на общинското здравеопазване.”

 

Ще Ви обясня. Държавата по една методика предоставя на общинските болници и тази година ще предостави 28 милиона и половина и това е свързано с дейностите по спешната помощ, за извършване на дейност, която не е регламентирана с пакета, който плаща НЗОК и това обикновено е дейност, която я осъществяват болници в отдалечени високопланински райони. Това е свързано с ТЕЛК-а и с всички онези дейности, които не са гарантирани с пакета на здравната каса. Извън това нещо министърът на здравеопазването не може да предостави една стотинка, защото ние ще попаднем под ударите на Европейската комисия като недопустима помощ. Това, което мога да направя е, този доклад с всичките мерки, за всяка една болница имаме конкретен план за преструктуриране, това не е обещанието, което е давано преди – конкретен план. Ще покажа този план и ще им предложа конкретен механизъм за преструктуриране на общинските болници.

 

Утре какво точно ще направите? Казахте, че първо ще започнете с Ловешката болница и ще покажете конкретно как се преструктурира и финансово, и кадрово и се превежда една болница в ефективно състояние, ако правилно съм Ви разбрала?

 

Така е.

 

Така, утре обаче какво ще направите, когато тези 20, както се разбрахме болници, ще излязат на протест?

 

Първо, искате ли да Ви разкажа какво направихме в Ловешката болница, за да може да разберете какво искам да направя?

 

Да, имаме и съобщение, че няма да затваря врати Ловешката болница.

 

Няма разбира се, не е целта да затворим болницата. Няколко пъти се срещахме с кредиторите на Ловешката болница, успяхме да вдигнем запора върху сметките на Ловешката болница, за да може тя да работи нормално и да получава приходите, които идват от НЗОК.

 

Как го вдигнахте?

 

Хората ни повярваха, защото поеха ангажимента, в рамките от 3 до 6 месеца да преструктурираме болницата. И ние вече започнахме...

 

А задълженията кой ще ги покрие?

 

Сега ще Ви обясня. Значи, започвайки тя да функционира нормално при новата структура на отделенията, при съкращаване броя на леглата, ненужни легла, с 38 процента съкращаваме броя на леглата, с 30 процента съкращаваме административния персонал, който взима пари без да допринася нищо за болницата. Ние оптимизираме дейността и финансовите потоци на болницата. По този начин тя ще може да осъществява своята дейност, да плаща заплатите на тези, които наистина заработват този ресурс, да могат да си купуват медикаменти, консумативи...

 

Как изглежда във времето това, господин Ананиев, това е като един бизнес план, да го преведем на работен език? Как са екстраполирани отделните етапи?

 

Значи аз смятам, че на третия месец, сега завършихме първия месец, на третия месец болницата ще функционира така, че да може да се самоиздържа. И това не е самоцел самоиздръжката, а ще може да осигурява ефективна дейност, ефективно лечение на гражданите, за които тя има този капацитет. Ако няма този капацитет за болести, разбира се ние сме направили преглед на регионалните потребности на хората и те са осигурени от други болници. Няма смисъл един човек да се лекува в болница, в която няма нито апаратура такава, каквато трябва, нито капацитет от лекари, нито необходимите...

 

А кога Ловеч, като модел на преструктуриране на общинските болници, казвате, че на третия месец ще почне да се самоиздържа...

 

Между третия и шестия месец болницата ще работи вече като една нормална функционираща болница, лечебно заведение.

 

…ще печели?

 

Не става въпрос да печели, болниците не са...първата им задача не е да печели, задачата им е да лекува населението на базата на приходите...

 

Добре, а кой ще поеме дълговете на тази болница, създадени по каквито и да е причини?

 

След като я стабилизираме болницата, след като тя започва да осъществява нормално своята дейност тя ще има ресурс, който ще надхвърля разхода, който е необходим за съответния месец. Ще направим график, ние даже вече сме подготвили график за разплащане с кредиторите и ще започнем освен да си плащат текущите задължения, те ще започнат да намаляват и просрочените задължения. По наше виждане това ще е един петгодишен период, защото задълженията са големи. Това е притеснение разбира се за кредиторите, защото те искат един по-къс период, но моята задача е да направя обективен план. Не искам да лъжа, както преди това някои са лъгали, искам да направя реален разчет, който да го докажа, да го направя и да го изпълня.

 

Казахте, че утре имате среща с медицинските сестри, това е един въпрос на дневен ред почти толкова болезнен, колкото въпросът с болниците. Какво ще се случи?

 

Министерството на здравеопазването е напълно запознато с исканията на медицинските сестри, на акушерки, на лаборанти и т.н., то не е само Асоциацията на медицинските сестри. Те имат няколко искания, по които ние работим много усилено в Министерството на здравеопазването...

 

Какво например?

 

Някои от тях са в нашите компетенции, някои от тях не са. Например, те искат диференцирано заплащане на базата на положения труд и съответната квалификация. Ние приемаме това предложение.

 

Нормално.

 

След това ще отидем към размера, него ще го коментирам последен. Те искат постоянна квалификация, преквалификация и обучение през целия живот. Това също разработваме, имаме такава програма и ще работим в това отношение. В същото време искат един достоен престиж, един достоен престиж на тази професия. Разбира се, това не е толкова лесно по отношение на...

 

Това е двустранен процес, зависи и от самите тях.

 

...по отношение на кариерното развитие ние ще направим всичко, което е във възможностите на министерството. Подобряване условията на труд. Престижът на професията идва..., негативният елемент на този престиж идва от застаряването на населението в България, демографския срив, трудните, лошите условия, в които работят. И отиваме вече на възнаграждението. Министърът на здравеопазването не определя възнагражденията на медицинските сестри. Предстоят разговори с работодателите и синдикатите, това са хората, които вътре...

 

Работодателите в случая са общините...

 

Работодателите в случая е директорът на болницата...

 

Който е назначен в общинската болница от кого?

 

Значи, когато идва един ресурс от НЗОК за извършена дейност, този ресурс трябва вътре да се разпредели, като се осигурят заплати, консумативи, медикаменти, разходи за апаратура, дългове, плащания и т.н. Това са хората, работодателите и синдикатите, които трябва да седнат и да се разберат – кой какво ще получи от всичко...

 

Не прехвърляте ли отговорността така?

 

Не, защото заплатата се заработва. Ето сега например Асоциацията на медицинските сестри ми казват – даваме му сто дена срок и ако след този сто дена срок заплатата ми не стане три пъти минималната работна заплата, или 1500 лева, ние излизаме и ще му искаме оставката. Ама аз не плащам заплати, заплатите се заработват. Трябва да има дейност, която да осигури. След като осигури ресурса вече да седнат, да се каже на лекарите колко трябва...

 

Много хора се дразнят за това, което сега Ви слушам – трябва да има дейност. Това не е търговско дружество, нали...

 

Как не е дейност...

 

Сега, в този пряк смисъл на думата, то не произвежда, не печата книги например, или...

 

Лечението също е дейност, това лечение има своята цена...

 

Има различни периоди, ето сега ще Ви питам има ли грип, ще ми отговорите след малко... Има различни периоди, при които интензитета на работата на лечебните заведения е различен.

 

Разбира се и механизмите на финансиране на здравната каса са съобразени с тази периодичност, сезонност на работата, затова има месечен, тримесечен, годишен план. Там има определена гъвкавост, периодите, в които има по-голям разход се теглят от месеците, в които няма такъв разход, важното е да има един годишен баланс, който да осигури дейността на тази болница.

 

Добре, аз Ви разпитвам така не за да Ви изоблича в нещо, а с поредната вяра, и ми се ще да кажа последната вяра, че някой най-накрая ще седне на това министерско кресло, няма да си измисля някакви невъзможни неща, а ще погледне прагматично и хуманно на проблемите, свързани със здравеопазването.

 

За да ми повярвате ще кажа следното: Финансовият колапс, в който изпадат болниците, ние сме ги класифицирали в четири вида, но това е голям разговор, той е дълъг разговор... четвъртата група са най-тежките...

 

Кога ще го разсекретите този доклад, кажете, това е новина?

 

Ще Ви уведомя специално, когато го разсекретим...

 

Кога, горе-долу?

 

Нека да се получи политическата подкрепа на тези, които трябва да ни дадат и тогава.

 

ОК, добре.

 

Но мисълта ми е, че от десет години тези болници непрекъснато потъват и неразплатените разходи стават страшни, те се декапитализират. В същото време им е обещавано някой да им дава кредити, вместо да предприеме структурни мерки. Аз не обещавам никакви кредити, аз обещавам да се договоря с кредиторите и да създам условия те да стъпят на крака и да работят нормално. Това е едното. И второто, да ги преструктурирам така, че те наистина ефективно да работят, да могат да си заработват необходимия ресурс, необходим им за лечение на българските граждани.

 

Една последна тема, но тя не е на последно място, останаха ми и други теми, които не можахме да обхванем, но ще се виждаме пак, надявам се.

 

Разбира се.

 

Благодаря, за което. Кратко – какво става със спешната помощ, какво става със спешния телефон, какво става с онова, което говорихме за медицинските сестри за отношението на обществото на субектите, които посягат на лекари, медицински сестри, фелдшери и т.н.? Кога това ще се изчисти?

 

Нека да започнем така, както подредихте въпросите със спешната помощ. Това е един много голям проект за 163 милиона лева, който има изключително важно...

 

Това са евросредства...

 

Това са евросредства, разбира се и с национално финансиране, но става въпрос, че този проект не толкова е важен обемът на средствата, колкото мястото на този проект в преструктуриране на болничната помощ.

 

Какво ще се случи?

 

Имаше определено забавяне в изпълнението, в подготовката на този проект, откакто моят екип е започнал да работи ние елиминирахме това забавяне и в момента сме в приключването на първата фаза от първия етап на проекта.

 

Който какво ще осъществи?

 

...Извършени са всички социално-икономически, демографски изследвания, уточнени са всичките 237 точки, където ще бъдат разпределени тези центрове...

 

Спешни центрове.

 

Спешни центрове, да...уточнено е къде ще се строят новите центрове, къде ще има ремонтирани центрове...

 

Времеви хоризонт?

 

Времевият хоризонт е след подписване на договора, до три години проектът трябва да бъде, да е изпълнен...

 

Приключен.

 

За да ускорим тези всичките процеси, макар че все още не сме стигнали...Всъщност ние, нашият проект трябва да го представим до 30 март на управляващите органи, което е Оперативна програма „Региони в растеж”, работим много усилено, използваме услугите на „Джаспърс”, това е една мрежа за консултантска помощ, методическа помощ, това е помощ, която ни се оказва от Световната банка, от Европейската банка за възстановяване, от Европейската комисия...

 

Ясно, прекъсвам Ви, пресрочихме много времето. Кажете ми с едно изречение обаче. Спешният телефон, какво се случва с него?

 

Спешният телефон, имахме обществена поръчка, Вие знаете, тя беше спечелена от Мтел, аз обявих съответно решението. Една от другите две организации, участващи в търга обжалваха. Аз написах едно писмо до Комисията за защита на конкуренцията, с което искам предварително изпълнение, за да не оставим българските граждани без спешен телефон.

 

Ще успеете ли в това предварително изпълнение, и министър Нанков също иска тези промени, защото да не се окажете и Вие в хипотезата на метача, метача пред „Пирогов”, истинският случай, който обжалва толовете?

 

Ще успея и ще Ви кажа защо. Мтел е създал линията, която е необходима на спешния телефон, остава само да се сменят кодовете, за това нещо е необходимо до 48 часа, не повече от 48 часа.

 

Кога КЗК ще се произнесе?

 

Очаквам още в самото начало на тази седмица.

 

Много Ви благодаря за този разговор, беше изключително полезен.

 

Ще Ви помоля обаче друг път да отделяте повече време за министъра на здравеопазването, защото не можехме да си кажем толкова много неща.

 

Не е много плавен преходът, да Ви кажа, от човек, който се занимава с държавни финанси толкова години и сега за кратко е министър на финансите. Съгласна съм, но ме разбирате. Вие не сте само министър на финансите.

 

Благодаря Ви.

 

Вземете си подаръците, вземете си окуражаващата ябълка.

 

Желая успех на предаването.

 

Всичко хубаво Ви желая, довиждане.

 

Щастлива и успешна Нова година.

 

Мерси. И на Вас също много успехи, те ще бъдат и за нас. Разговаряхме с Кирил Ананиев, министър на здравеопазването, но не само в качеството му на министър на здравеопазването.